Zářijové setkání přátel BPM

Odehrálo se v kongresových prostorách hotelu Jasmín 25/9/2007 a bylo určeno hlavně pro byznys analytiky a CIO finančních a utilitních společností. Zaznělo celkem 6 prezentací.

Enabling business flexibility

Michael Schram v prvním příspěvku uvedl do kontextu cíle, které sleduje koncept SOA s očekáváním manažerů. Požadavky na schopnost rychlého přízpůsobení informačních systémů požadavkům byznysu nebylo možné splnit v heterogenních a jen proprietárně integrovaných prostředích. BPMS přináší potenciál z jedné strany modelovacích a vizualizačních prostředků srozumitelných řídícím pracovníkům, ze strany druhé jednotlivých služeb či komponet, které mohou být průhledně zapojeny do řetězce přidané hodnoty.

Modeling your business
Další prezentace se již zaměřila na metodiky první části řízení změny životního cyklu podnikání - modelování. Michal Dušek tuto část demonstroval na potenciálu nástroje WebSphere Business Modeler, který je schopen mapovat a analyzovat nejen procesní pohled na společnost, ale i vazby na organizaci a kompetence či měření výkonnosti.

Developing and Assembling
Nejen modelováním živ je člověk - nyní přichází na řadu IS. Existující služby je třeba orchestrovat (WebSphere Integration Developer), chybějící zadat do vývoje (Rational Software Architect) nebo přímo vyvinout (Rational Application Developer), jak o tom referoval Zdeněk Borůvka.

Business Services Deployment
Služby je nutné otestovat a nasadit. Michal Dušek předvedl jednotné prostředí pro nasazení SOA služeb (WebSphere ESB) i pokročilé testovací nástroje z rodiny Rational Functional Testing Solution.

Business Performance Monitoring and optimalization
Nyní přicházíme k vlastnímu procesnímu enginu (WebSphere Process server), který umí nejen orchestrovat procesy, ale i interpretovat pravidla podnikání a k monitorovacímu prostředí WebSphere Business Monitor.

Case Study
Reálnou praxi ve využití nové generace BPMS nástrojů prezentoval opět Michael Schramm na příkladu jednoho rakouského bankovního domu. Cílem BPM projektu bylo sjednotit obsluhu zákazníků v různých kanálech (na pobočkách, přes internet, v call-centru) a současně umožnit flexibilní nastavování byznys pravidel pro jednotlivé skupiny zákazníků. Původní in-house systém nahradilo 50 komponent využívaných hlavními procesy prostřednictvím BPEL.

BPM 2. generace - pravda nebo fikce?
Závěr setkání se zaměřil na faktickou praxi BPM a možnosti, jaké pro ní nové nástroje přináší. Business architect Václav Kalenda shrnul příčiny současného omezeného pokroku při prosazování BPM ve firmách, porovnal stav ve světě se situací v českých podmínkách a definoval, jaký potenciál BPMS skutečně přináší a jaké změny v metodických přístupech jeho využití bude vyžadovat.

Společný závěr je zásadní - nová generace BPMS je schopna podporovat řízení změny podnikání v celém jejím životním cyklu, v jednotné repository, provázané metodice a v synergii byznys a IS analytiků. Pokud se aktivity uvnitř firem ze strany informatiků a ze strany procesního řízení spojí a podpoří adekvátními nástroji, má BPM šanci zásadně zvýšit výkonnost podniku. I proto bude tato oblast v nejbližších 5 letech nejvíce rostoucí, neboť je již ve fázi zralosti - nejen experimentů průkopníků.

0 Comments:

ISSN 1802-5675  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services